maandag 30 oktober 2017

Tutorial portemonneetje

Met restjes tafelzeil heb ik deze portemonneetjes gemaakt. Zie hier de tutorial, ik heb helaas geen foto's gemaakt van hoe ik de restjes tafelzeil aan elkaar naai.

Schrik niet van de rits! Is echt heel makkelijk!😊



Je hebt nodig 4 lapjes stof, even groot (grootte bepaal je zelf 😊), 2 stofjes zijn voor de buitenkant  (daar heb ik dus tafelzeil gebruikt) en 2 stofjes voor de binnenkant (voering) en een rits.
Let niet op dat blauwe zeil daarachter, daar staat mijn naaimachine op.


Je legt een stuk buitenstof naar boven, daar leg je de rits op met de goede kant naar beneden, ik moest de rits open doen helaas, bij een langere rits hoeft dit niet.


Hier boven op leg je de voering met de goede kant naar beneden (de twee mooie kanten liggen dus op elkaar met de rits er tussen.

Dan stik je met je ritsvoetje de binnen-, buitenstof en rits vast.




De rits zit aan een kant vast, nu de andere kant. Sla nu de binnenstof naar achteren zodat het eruit ziet als op onderstaande foto. 


Dan leg je de tweede stuk buitenstof met de goede kant naar beneden op de rits aan de bovenkant, zie hieronder.


Helemaal onderop, dus onder de rits en alle stoffen leg je het tweede deel van de binnenstof, ze liggen dus wat verder naar boven, precies langs de rand van de rits.


Dan stik je de rits tussen de stoffen, zie de foto hieronder.


Nu moet je zorgen dat een buitenstof en 1 binnenstof aan een kant van de rits ligt en een buitenstof en binnenstof aan de andere kant van de rits. Deze stap sla ik soms over, maar met tafelzeil is dat niet zo mooi. Je stikt nu met een gewoon voetje langs beide kanten van de rits. Dit voorkomt ook dat de voering tussen de rits gaat zitten al moet ik eerlijk zeggen dat dit mij nog nooit is gebeurd als ik dit stukje over sla.


Hmm, is niet helemaal gelijk dus heb er even wat stof af gesneden . Dit kan je voorkomen door tijdens het vast maken van de rits spelden of paperclips te gebruiken (gebruik bij tafelzeil geen spelden ivm gaatjes). Let op dat je de rits er niet af snijdt!!


Dit ziet er beter uit😊


Nu iets heel belangrijks, doe de rits grotendeels open.

Doe dan de twee binnenstoffen op elkaar en de twee buitenstoffen. Zorg ervoor dat de bolling van de rits naar de voering toe ligt.
Dan naai je rondom maar laat een stuk over onderaan bij de binnenstof, als je geen tafelzeil gebruikt kan je een wat kleiner gat open laten.
Als je ronde vormpjes wilt ipv hoeken kun je een glas gebruiken als mal, zet het glas tegen de gestikte naad aan en teken de vorm van het glas, dit doe je in alle vier de hoeken. (Dit heb ik gedaan bij het kleine portemonneetje, wil je liever gewoon hoekjes zoals bij het grotere portemonneetje, sla dit dan over)

Ik heb een gewone pen gebruikt. Daar stik je zo precies mogelijk over heen.


Daarna knip ik meestal met een zigzagschaar er om heen, of stik met een zigzag steek, dit is bij tafelzeil niet nodig omdat dat niet ratelt.
Sommig mensen knippen bij ronde vormen met een schaar tot vlak bij de naad allemaal knipjes naast elkaar voor mooie ronde vormen, zelf knip ik met de zigzag schaar iets dichter bij de naad in de hoeken, niet te dichtbij overigens ben altijd bang dat ik door het gestikte heen knip😁



Dan keer je alles door het gat bij de binnenstof dat je had open gelaten. 


Met je handen en eventueel een haaknaald kun je de hoekjes bij de rits naar buiten duwen en ook de hoekjes onderaan als je niet hebt gekozen voor ronde vormen. Doe het wel voorzichtig dat je er niet door heen prikt!

Daarna vouw je de voering bij het gat iets naar binnen en dan kan je het met de hand dicht stikken of met de naaimachine.

Ik hou van snel dus gebruik de naaimachine😁



En nu stop je de voering in het portemonneetje en klaar! Ik heb nog een lintje aan de rits gemaakt.

Als er iets niet duidelijk is dan hoor ik het graag!😊
































Geen opmerkingen:

Een reactie posten